DEFINISI SISTEM MAKLUMAT SUMBER MANUSIA
Di kesempatan ini saya ingin mengambil kesempatan untuk menerangkan kepada semua pembaca apakah maksud sebenar Sistem Maklumat Sumber Manusia. Terdapat dua perkara yang perlu ditakrifkan iaitu apakah itu sistem dan maklumat.
Di kesempatan ini saya ingin mengambil kesempatan untuk menerangkan kepada semua pembaca apakah maksud sebenar Sistem Maklumat Sumber Manusia. Terdapat dua perkara yang perlu ditakrifkan iaitu apakah itu sistem dan maklumat.
Sistem ditakrifkan sebagai satu set elemen yang
dihubungkan bersama bagi memenuhi objektif yang sama.Subsistem adalah
sebahagian daripada sistem yang besar. Dalam sesebuah pengurusan, organisasi
adalah sistem. Konsep sistem bagi pengurusan sistem maklumat adalah
mengoptimumkan output organisasi dengan menghubungkan subsistem melalui
perantaraan pertukaran maklumat.
Maklumat terdiri daripada data yang diambil dan
kemudiannya diproses bagi tujuan mendapatkan maklumat, membuat kesimpulan atau asas
bagi membuat sesuatu ramalan dan keputusan.
Ia juga merupakan sistem yang digunakan
untuk memperoleh, menyimpan, memanipulasi, menganalisis, mengambil, dan
menyebarkan maklumat mengenai sumber manusia sesebuah organisasi. HRIS yang tidak semata-mata perkakasan
komputer dan yang berkaitan HR perisian yang berkaitan. Walaupun HRIS
termasuk perkakasan dan perisian, ia juga termasuk orang, borang, dasar dan
prosedur dan data. (Kavanagh et al. 1990)
Sistem
Maklumat dedifinasikan sebagai sekumpulan kompenen yang saling berkaitan di
antara satu sama lain serta berperanan untuk mengumpul (atau mendapatkan
kembali, memproses, menyimpan dan mengagihkan maklumat). Ia berfungsi untuk
menyokong proses membuat keputusan dan pengawalan di dalam sesebuah organisasi.
Selain daripada itu, maklumat juga boleh membantu pengurus serta pekerja
menganalisis masalah, menggambarkan subjek-subjek yang kompleks serta mencipta
produk-produk baru. (Kenneth C. Ludon 2002)
Pada pendapat saya Sistem Maklumat Sumber Manusia ialah satu kaedah yang menggunakan sistem atas talian. Di dalam sistem tersebut mempunyai segala maklumat tentang Sumber Manusia. Dari maklumat peribadi, maklumat berkenaan penilaian prestasi, gaji dan pelbagai lagi maklumat. Dengan hanya hujung jari sahaja kita boleh mendapatkan pelbagai maklumat berkenaan dengan maklumat diri.
Pada pendapat saya Sistem Maklumat Sumber Manusia ialah satu kaedah yang menggunakan sistem atas talian. Di dalam sistem tersebut mempunyai segala maklumat tentang Sumber Manusia. Dari maklumat peribadi, maklumat berkenaan penilaian prestasi, gaji dan pelbagai lagi maklumat. Dengan hanya hujung jari sahaja kita boleh mendapatkan pelbagai maklumat berkenaan dengan maklumat diri.
Dengan
adanya Sistem Maklumat Sumber Manusia kita tidak perlu bersusah payah
menggunakan borang untuk menghantar maklumat. Misalnya cuti, kita hanya perlu
ke sistem tersebut dan memohon cuti di atas talian. Ini lebih menjimatkan masa dan kertas. Ia lebih
mudah dan praktikal. Apabila menggunakan borang, agak sukar kerana pemprosesan
menggunakan borang memakan masa yang lama untuk mendapat kelulusan dari pihak
atasan, berbanding hanya menggunakan sistem, pihak atasan hanya perlu
meluluskan permohonan cuti tersebut melalui sistem dan tidak perlu menggunakan
borang dan risiko borang hilang adalah
tinggi berbanding dengan penggunaan
sistem.Dengan adanya data-data mentah yang sedia ada
seperti maklumat diri, semua itu akan dimasukkan ke dalam sistem, dan dianalisa
dan digunakan untuk memproses maklumat.
Kavanagh et
al (1990) Human Resources information system. Boston : PWS-Kent.
Kenneth C.
Laudon and Jane P. Laudon (2002) Pengurusan Sistem Maklumat, Prentice Hall, pp
5
KELEBIHAN KOMPETITIF
Dengan adanya sistem maklumat, sesebuah syarikat itu dapat mengatasi masalah persaingan yang wujud dalam dunia perniagaan. Pesaingan sebenarnya sangat perlu dalam perniagaan kerana ia akan mewujudkan inovasi dan kualiti dalam pengeluaran sesuatu produk ataupun perkhidmatan, menjadikan sebuah organisasi itu lebih cekap, lebih mantap dan dapat membina perniagaan yang berkualiti serta faktor yang membuatkan syarikat sentisa berfikir, berusaha dan bertindak untuk menang dalam persaingan yang wujud dalam perniagaan.
Organisasi yang sentiasa mahu bersaing akan mendapat tempat dalam industri mereka sendiri, iaitu perniagaan yang sentiasa menawarkan produk yang lebih baik dari segi kualitinya. Persaingan ini pastinya juga akan memberi keuntungan dan kebaikan kepada pengguna. Contohnya Syarikat Sony dengan motonya ‘How different life because of technology’ sentiasa mencari idea yang kreatif untuk memastikan produknya berkualiti dan mampu bersaing dengan syarikat-syarikat lain seperti LG, Panasonic dan sebagainya.
Bagi memudahkan pemahaman, saya ingin memberi contoh persaingan antara syarikat Produa dengan Syarikat Proton dalam industri pengeluaran kereta di Malaysia.
Dengan adanya sistem maklumat, sesebuah syarikat itu dapat mengatasi masalah persaingan yang wujud dalam dunia perniagaan. Pesaingan sebenarnya sangat perlu dalam perniagaan kerana ia akan mewujudkan inovasi dan kualiti dalam pengeluaran sesuatu produk ataupun perkhidmatan, menjadikan sebuah organisasi itu lebih cekap, lebih mantap dan dapat membina perniagaan yang berkualiti serta faktor yang membuatkan syarikat sentisa berfikir, berusaha dan bertindak untuk menang dalam persaingan yang wujud dalam perniagaan.
Organisasi yang sentiasa mahu bersaing akan mendapat tempat dalam industri mereka sendiri, iaitu perniagaan yang sentiasa menawarkan produk yang lebih baik dari segi kualitinya. Persaingan ini pastinya juga akan memberi keuntungan dan kebaikan kepada pengguna. Contohnya Syarikat Sony dengan motonya ‘How different life because of technology’ sentiasa mencari idea yang kreatif untuk memastikan produknya berkualiti dan mampu bersaing dengan syarikat-syarikat lain seperti LG, Panasonic dan sebagainya.
Bagi memudahkan pemahaman, saya ingin memberi contoh persaingan antara syarikat Produa dengan Syarikat Proton dalam industri pengeluaran kereta di Malaysia.
a)
‘Rivalry of competitor within its industry’ - Pertentangan di kalangan industri pastinya wujud kerana masing-masing
ingin mengekalkan industri mereka dalam dunia perniagaan yang serba serbi penuh
cabaran. Contohnya dalam industri pembuatan kereta, kita sedia maklum syarikat
proton menghadapi pesaingnya dengan syarikat sedia ada dalam pasaran iaitu
syarikat Produa. Hanya syarikat yang mampu berdaya saing sahaja akan dapat
bertahan dan mampu mencapai keuntungan dalam pasaran.
b) ‘New
entrants into an industry and its markets’ - Pesaing baru dalam pasaran juga merupakan satu cabaran dalam sesuatu
industri. Contohnya di Malaysia selain syarikat tempatan syarikat pengeluaran
kereta lain seperti CHERY juga memberikan kesan kepada pembelian kereta Proton
atau Produa. Syarikat CHERY Automobile
telah mengambil langkah untuk memasang 2 model
baru MPV dan SUV nya di Malaysia
yang pastinya memberi saingan hebat kepada pembuat kereta lain di Malaysia. Dua
model itu adalah B14 dan Tiggo. Diramalkan tahun ini dan tahun hadapan (2008
dan 2009) adalah jangkamasa pasaran kenderaan MPV dan SUV mendapat sambutan
ramai. Kerana itu, kehadiran 2 model SUV dan MPV ini dilihat sebagai satu
strategy bagus oleh Chery untuk menguasai pasaran Malaysia.
c)
‘Substitude
products that may capture market share’- Produk gantian yang boleh menguasai pasaran juga merupakan satu
persaingan dalam industri. Contohnya selain kereta pelanggan juga boleh
didedahkan dengan penggunaan basikal, motosikal, kenderaan awam untuk pergi ke
destinasi yang diinginkan dan sebagainya. Cabaran-cabaran seperti inilah yang
akan menyebabkan syarikat pengeluar akan sentiasa mencari dan menggunakan
teknologi maklumat dan teknologi pembuatan untuk mengetahui strategi pasaran,
kuasa permintaan pengguna, teknik pemasaran dan sebagainya.
d) ‘Bargaining power of customers’ - Kuasa yang ada pada pelanggan membuatkan pelanggan ada kuasa untuk
membuat pilihan. Matlamat pelanggan adalah kepuasan sedangkan matlamat
pengeluar adalah keuntungan. Kuasa pelanggan ini akan membuatkan syarikat
dengan teknologi maklumat yang ada, akan menghasilkan produk yang dapat
memberikan kepuasan yang maksimum kepada pelanggan dengan harga yang
berpatutuan dan sekaligus akan mengikat pelanggan untuk terus menyukai produk
yang dihasilkan oleh sesebuah syarikat.
e) ‘Barganing
power of suppliers’ - Kuasa
pembekal bermaksud peniaga mempunyai kuasa membuat pilihan untuk membuat
keputusan tentang strategi yang digunakan untuk mereka terus bertahan dan
bersaing dalam pasaran. Contohnya syarikat produa dan proton mempunyai kuasa
dalam memberi harga terhadap produk mereka, merekabentuk kereta mengikut
permintaan pelanggan dan sebagainya.
Persaingan akan mewujudkan strategik dalam
industri. Strategik persaingan adalah:-
a) ‘Cost Leadership’ - Pengeluar
biasanya akan cuba
meletakkan harga yang berpatutan ( rendah ) berbanding pesaing mereka untuk
memastikan pelanggan terus kekal.
b) ‘Differentiation
Strategy’ - Pengeluar
produk yang menarik dan berbeza dengan produk yang ada di pasaran akan
menjadikan produk tersebut lebih diminati. Pelanggan biasanya cenderung untuk
mencuba sesuatu yang baru sekiranya mereka merasakan produk tersebut menarik.
c) ‘Innovation Strategy’- Pengeluar yang bijak akan menghasilkan produk atau perkhidmatan yang
unik, mesra pelanggan dan terbaik untuk menarik minta pelanggannya. Contohnya
Amazon dapat menguasai pasaan dengan perniagaan secara online. Pengguna hanya
perlu mengakses laman webnya dan boleh membeli apa sahaja tanpa perlu keluar
dari rumah. Segala-galanya boleh dibeli hanya dengan menggunakan hujung jari.
d) ‘Growth
Strategy’-Strategik
pertumbuhan ialah strategik yang digunakan untuk memperkembangkan perniagaan ke
peringkat global atau antarabangsa. Contohnya syarikat Walmart dengan
menggunakan teknologi sistem EDI boleh memperluaskan perniagaannya melalui
sistem perhubungan dengan syarikat-syarikat supplier. Contohnya sistem
penyimpanan barang di walmart dihubungkan secara terus melalui teknologi komputer
dengan syarikat pembekal. Jadi syarikat pembekal dan menghantar barangnya
sekiranya sistem merekodkan stok barang telah berkurangan. Sistem sangat
membantu memperkembangkan perniagaan Walmart sehingga walmart menjadi sebuah
pasaraya terbesar dunia.
RUJUKAN:-
www.arenakereta.com/
en.wikipedia.org/wiki/Human_resource_management_system
Http:www.scribd.com/doc/51730547/HUMAN.RESOURCE.MANAGEMENT.SYSTEM
No comments:
Post a Comment