Monday, 5 November 2012

Sumber Manusia Sistem Pengurusan Prestasi



PENGURUSAN PRESTASI
     Menurut definasi yang diberikan semasa kelas Dr. Nurnaha, Performance Management adalah bermaksud "process of involving employees in accomplishing your agency’s mission and goal." Proses ini melibatkan tindakan merancang kerja yang hendak dilakukan dan meletakkan matlamat yang tepat untuk organisasi serta memantau prestasi kerja, mencapai satu kapasiti atau target yang dikehendaki dan melihat kembali prestasi yang telah berjaya dicapai dan akhirnya memberikan ganjaran yang setimpal ke atas kerja yang baik yang telah diberikan oleh pekerja tersebut dalam mencapai misi dan objekttif organisasi.
      
     Organisasi yang ingin berjaya perlulah tahu bahawa untuk menang dalam pasaran yang kompetitif pada hari ini mereka mestilah perlu menarik, membangunkan dan mengekalkan pekerja yang berbakat dan produktif dalam organisasi mereka. Maka cara yang terbaik adalah dengan membentuk dan membangunkan suatu sistem pengurusan prestasi yang membantu mereka mengupah orang-orang yang berbakat, meletakkan mereka dalam kedudukan yang betul, menjajarkan prestasi individu mereka dengan visi, misi dan objektif organisasi yang strategik dan mencapai standart SMART, membangungkan kebolehan masing-masing, dan memberikan ganjaran setimpal dengan sumbangan dan kejayaan pekerja memberi kejayaan kepada organisasi.

     Terdapat beberapa langkah dan peringkat yang boleh dilakukan dalam pengurusan prestasi yang berkesan antaranya ialah:-


1.         Merancang

Perancangan yang dilakukan oleh organisasi adalah bagi memastikan prestasi pekerja akan dapat mencapai objektif dan misi organisasi. Perancangan ini juga melibatkan jangka masa perlunya sesuatu masa matlamat itu harus dicapai, perancangan yang terbaik perlulah SMART method iaitu perlu specific, boleh diukur, boleh dicapai, realistic dan mempunyai jangka masa. Semua perancangan ini dibukukan atau diformalkan dan dijadikan sesuatu yang perlu diketahui oleh semua pekerja dalam organisasi.

 2.                  Pemantauan

Ianya juga melibatkan pengurusan prestasi harian iaitu melakukan pemantauan termasuklah mengukur prestasi dan memberikan maklum balas kepada pekerja supaya mereka mengetahui prestasi tahap kerja mereka. Komunikasi dua hala antara pengurus dan pekerja melalui tempoh masa prestasi itu dinilai adalah satu masa yang amat kritikal di dalam proses pengurusan prestasi. Tindak balas dan latihan yang diberi juga boleh dilakukan secara tidak formal bagi mengelakkan pekerja merasa tidak selesa dengan keadaan yang terlalu formal. Pembangunan yang dilakukan melalui latihan, cabaran atau tugasan akan meningkatkan proses pengurusan prestasi tersebut.

3.         Pembangunan prestasi

Mengkaji semula prestasi ialah satu proses yang normal di mana, keputusan yang dicapai oleh pekerja oleh penilaian kompetensi yang dilakukan kepada pekerja sekurang-kurangnya setahun sekali. Pihak pengurusan membuat penilaian ke atas keputusan dan kelakuan pekerja samada ianya mengalami perubahan atau tidak sebelum atau selepas pengurusan prestasi dilakukan.

4.                  Menilai prestasi

Organisasi yang cemerlang mempunyai sistem penilaian prestasinya yang tersendiri. Organisasi menilai dengan cara melihat adakah prestasi pekerja telah menepati dan mencapai objektif strategik organisasi dan matlamat organisasi. Di samping itu jug organisasi menyediakan pekerja dengan maklum balas mengenai cara-cara untuk belajar dan meningkatkan kerjaya dan prestasi dalam syarikat atau organisasi.

5.         Memberikan Ganjaran Prestasi (Best-of-the-Best)
           
Manusia secara semulajadi sangat suka diberi perhatian dan pujian tak kiralah dalam bentuk kata-kata ataupun perbuatan. Dengan penghargaan harga diri seseorang pekerja akan meningkat dan sekaligus ini akan meningkat motivasi seseorang pekerja untuk terus menunjukan prestasi yang terbaik dalam mencapai matlamat dan objektif organisasi.
           
Dalam mengiktiraf prestasi, apa yang penting adalah ianya perlulah berbentuk khusus. Sebagai contoh, dengan berkara sesuatu seperti, “Anda menjalankan tugasnya dengan baik” mempunyai nilai yang sedikit. Ia tidak spesifik cukup untuk individu untuk tahu dengan tepat apa yang membuatkan seseorang penyelia itu gembira, dan ia boleh dianggap sebagai tidak ikhlas kerana ia begitu umum. Ia juga penting termasuk memberi ulasan ringkas mengapa prestasi yang diiktiraf adalah penting. Komen tertentu, seperti “ Saya perhatikan bahawa dalam dua jam yang lalu, anda telah melebihi piawaian pengeluaran sebanyak 10%. Prestasi standard di atas anda akan membantu kami melebihi objektif kos kami untuk peralihan ini “akan menjadi lebih berkesan dalam membantu individu memahami dengan tepat apa yang penyelia mahu berulang dan lebih cenderung untuk menghasilkan corak tingkah laku yang dikehendaki.


Rujukan :

    http://www.pbsconsulting.com/performancemanagement.htm
       Linking Pay to Performance Link to article on “Linking Pay to Performance” in Issue 22/1998)
   http://perf-pro.com/blog/?p=24-Recognizing and Rewarding Performance:The Art of Encouraging Desired Behaviors
   http://www.myperformancementsystems.net/tag/business-performance-management-systems/

                       

No comments:

Post a Comment